Jeg har mange baller i luften når det gjelder hobby. Jeg strikker, hekler, hakker, pjoner, broderer, tegner, maler, perler, klipper og limer. Pluss en god del mer som jeg ikke kommer på i farten. Men her finner du da bilder av en del av det jeg lager. Skal prøve å være flink til å oppdatere så snart noe nytt blir produsert :)Har aldri hatt en bloggside før, så vi får se hvordan det går ;)

onsdag 26. april 2017

Dette begynner å bli en vane, virker det som...

Ok, så er det gått snart et år(!) siden sist jeg oppdaterte denne hobbybloggen. Jeg beklager virkelig at jeg har vært så sløv, og lover at jeg skal bli bedre! Har funnet ut hvordan jeg kan blogge fra tlf min nå, så da er det en stor sjanse for at jeg blir å blogge mer kontinuerlig istedenfor bare nå og da :) 

Siden sist har jeg vært på to helt fantastiske strikketreff på Bardufoss og i Tromsø. Et i september og et i februar, og hvis det er noen som føler for å hive seg med på treffet som skal være i slutten av september på Bardufoss, så er det fortsatt mulig å melde seg på :) Bare søk etter "Strikketreff på Bardufoss" inne på facebook, så bør dere komme til riktig side med informasjonen dere trenger ;)

Som sagt har det snart gått et år siden forrige blogg, og noe har jeg da laget siden sist. Har visst glemt å ta bilde av noe, men mesteparten har jeg husket på å få dokumentert, og her de produktene ihvertfall ;)

 En venninne i Trøndelag ville så gjerne ha et par "Barte-Votter" til Movember, så da var det bare å hive seg rundt og tegne opp mønster og få strikket vottene i hui og hast. Holdt jo på med noen andre bestillinger, men disse ble til i løpet av en helg så da gikk det jo fort nok å lage disse :)

 På strikketreffet i Tromsø kjøpte jeg 6 nøster med Sportsragg fra Viking. Planen var å strikke Rille-lester, men slik gikk det ikke. Jeg har i høst og før jul vært litt rundt omkring og lært bort diverse strikketeknikker, deriblant "Boblestrikk". Jeg hadde sålangt bare strikket ensfargede bobleprosjekter, men så var det noen som lurte på om det gikk an å strikke flere farger på boblene. Som dere ser så går det helt fint å ha flere farger på boblene, og dermed ble da disse "Boble-lestene" til. 

 Dette var mitt andre "Boble-prosjekt". Det første var en hals, men jeg ble ikke fornøyd og dermed rekte jeg opp den. Her har jeg pjonet vrangbåndet før jeg plukket opp masker og strikket meg en "Boble-lue" Skulle lage matchende votter, men fant da ut at det går ikke så bra å strikke bobler oppå votten og slett inni votten. Så der tenker jeg fortsatt på hvordan jeg skal få vottene slik jeg vil ha de ;)

 Svigerbroren til en venninne fylte 40 år for en stund siden, og da ville hun gjerne ha et par unike lester til ham. Jeg tok utfordringen på strak arm og lagde "Brann-lester" som hun kunne gi i gave til ham :) Han jobber som Brannsjef og er glad i å gå på elgjakt, så da fant jeg ut at han kunne jo få lov til å redde elgen istedenfor å drepe den for en gangs skyld ;) Etter tilbakemeldingen jeg har fått så falt de visst i smak, og det er jeg glad for :) Dette var en morsom utfordring, og jeg hadde stor glede av å lage disse lestene :)

 Dette "Do-Hjertet" har jeg strikket i dobbelstrikk (en annen teknikk jeg har lært bort i høst), og grunnen til at jeg kaller det et "Do-Hjerte", er at jeg har fylt hjertet med velduftende potpurri og hengt det over toalettet. Potpurrien måtte jeg jo ha i før hjertet var ferdig strikket, og jeg hadde en teori på hvordan jeg skulle gjøre dette. Teorien ble til praksis, og det fungerte som bare det ;)

 En annen venninne ville gjerne ha fire par barnelester til jul som hun skulle gi bort, og såklart sa jeg ja til å strikke de :) To av barna var ganske glad i hest, så da lagde jeg to par med "Dala hest" på. 
Den tredje ungen var glad i flere forskjellige dyr, deriblant kaniner og harer, så da ble disse "Kanin-lestene til :)
Den siste ungen var glad i å være på sjøen og fiske blant annet, så da fikk han et par "Sjø-Lester" :) Jeg har ikke hørt noe om ungene likte lestene, men venninnen min som bestilte de synes nå de var flotte så da håper jeg at barna likte de også :)


 Den mellomste broren min hadde bursdag for et par måneder siden, og siden han har fått nye lysegrå gardiner fant jeg ut at et par lyse sofaputer hadde sikkert også gjort seg. Som tenkt, så gjort. Og så lagde jeg to "Fana-putetrekk" til han :)

 For mange år siden fikk jeg min mor til å strikke et par votter i dette spraglete garnet til meg. I høst når jeg kjøpte inn "hyller" for å sortere garnet mitt i, kom jeg over resten av garnet som lå i en pose. "Det hadde jo vært kjekt å ha en matchende lue", tenkte jeg, og strikket meg like godt en helt enkel lue av restene ;)

 Man kommer i prat med ganske mange på puben, og en helg jeg var der fikk jeg bestilling på disse "Flamme-tøflene". De er strikket med dobbelt fritidsgarn og tovet. Flammene har jeg nålefiltet på, noe jeg ikke visste om jeg kom til å få til siden jeg ikke hadde gjort det før, men det var jo kjempelett og ganske morsomt å nålefilte :)

 Disse glassbrikkene bestilte en venninne av meg etter hun så bilde av de jeg lagde til niesen min og moren til hennes forlovede :)

 Disse glassbrikkene lagde jeg til niesen min. Jeg hadde heklet noen for å få brukt opp garnnøster, og så ønsket hun seg slike. Da heklet jeg like godt noen til og så fikk hun et helt sett med tilhørende kurv.

Niesen min og typen fikk besøk av hans mor etter hun hadde tatt i bruk glassbrikkene, og da syntes moren de var så fine at hun ønsket seg slike. Dermed måtte jeg bare hive meg rundt og lage på bestilling fra niesen min, slik at "svigermoren" kunne få et eget sett i bursdagsgave :)

 Jeg begynte i høst å se på Roman Atwoods vlog inne på YouTube, og hans slagord er "Smile More". Noe som han printer på egne varer som han og familien selger og promoterer. I og med at han sier dette på slutten av hver eneste vlog, tok det ikke lang tid før jeg ble inspirert til å lage en dobbelstrikket gryteklut med ordene Smile More på, så her er resultatet av det. En "Smile More-Gryteklut" :)

 Når jeg alt var i gang med dobbelstrikkede grytekluter, så fikk jeg så lyst til å strikke noen å gi bort i julegave til både den ene og den andre. Ikke at jeg har gitt de vekk ennå da, men det er fordi jeg på et eller annet tidspunkt bestemte meg for å lage et helt sett med 2 grytekluter, 3 kopptuer og 3 kjøkkenhåndklær å selge istedenfor å gi vekk til jul. 

 Disse skulle liksom en venninne få, men tror nesten jeg har lyst til å beholde de selv...

Denne "Hanne-Genseren" fra Viking Garn strikket jeg på oppdrag fra hun som har "Skredderstua" her i bygda :) Veldig lettstrikket mønster :) (Men det sto feil på rundfellingen i mønsteret, så hvis det er andre som strikker på denne så vær obs på det!)

 I julen var jeg ute på bygdefest en kveld, og da fikk jeg bestilling på fingerløse hansker og en lue med Harley Davidson mønster på til en som fylte 50. Da var det bare å sette seg ned dagen derpå og lage mønster til hanskene og se om man fant noe mønster til luen. Heldigvis kom det et bilde fra mottaker av en lue hun hadde sett, ellers hadde nok luen blitt litt annerledes enn hun hadde sett for seg ja ;)


 Og så var det en som så dette Harley-settet og ville ha 2 par hansker, både med og uten fingre.

 Og så var det ei til som likte dette settet, og dermed bestilte et til en annen som fyller år :) Dette blir levert på fredag, så da slipper jeg å tenke mer på Harley en stund ;) 

 En annen venninne har en datter som bestandig er iskald på føttene, så da strikket jeg et par små lester som jeg håper vil hjelpe. Hun er veldig glad i rosa visstnok, så får håpe disse er rosa nok ;) 

 Et vennepar av meg har startet opp Fjellfrosklabben Dyrepensjonat, og mannen har så smått begynt å kjøre litt slede med deres egen husky. Derfor strikket jeg til jul slike "Hundeslede-luer" til de :) 

 Isskrape-Votter er alltid kjekt å ha, så lagde en hel haug av restegarn og solgte og ga bort til jul ;)

 Min mor ønsket seg en heklet juleduk, så da fikk hun det ;)

Denne juleduken fikk niesen min i kalendergave da hun ønsket seg en rund heklet duk

 Min mor ønsket seg røde brikker som passet oppå skatollen, så da fikk hun det :)

 Disse "Kjærestevottene" lagde jeg i julegave til et vennepar
Disse "Kjærestevottene" bestilte en venninne før jul

 Disse "Kjærestevottene" endte hos søsteren min og typen hennes

 Som sagt hadde jeg planer om å lage hele sett og selge, så her er noen "Kjøkkenhåndklær"

 Og her er de matchende "Kopptuene" ;)

 En venninne bestilte jo disse "Ku-vottene" fra Jorid Linviks design til jul 2015, så til jul 2016 strikket jeg disse lestene og ga henne i julegave :) 

 Disse "Løve-tøflene" er det lenge siden jeg strikket, men i mangel på vinrødt pelsgarn er de bare blitt liggende. Lykken var derfor stor da jeg i Nyttårsgave fra min yngste brors venninne fikk akkurat slikt vinrødt pelsgarn :)

 Niesen min fikk interessen for å strikke mens hun praktisk talt bodde hos oss fra i høst til februar, så til desember strikket hun en "Marius-Julestrømpe" til forloveden. Jeg var ikke snauere enn at jeg strikket en maken til henne i motsatte farger, og fylte med litt av hvert som hun kunne få på julaften ;) 

 Venninnen min strikket for et par år siden "Marius-putetrekk" i beige, hvit og lilla. Hun har i ettertid fått "Marius-gryteklut" og "Marius-grytevott" i matchende farger fra meg, og i år fikk hun til bursdagen sin en "Marius-Løper" i samme farger. Hun skulle egentlig fått denne for lenge siden, men den har vært forsvunnet helt til jeg fikk sortert alle garnposene når jeg fikk hengt opp de nye hyllene i høst.

 Jeg strikket fem par av disse tovede "Marius-vottene" før jul, men de andre fire har jeg altså glemt å ta bilde av... (de var grønne, blå, røde og svarte med hvitt eller grått mønster).

 En venninne har snakket om at hun ønsket seg noen brikker for å ha under blomsterpotter og på småbord, så da heklet jeg noen i forskjellige størrelser og ga til henne i kalendergaver :)

 Hvert år arrangeres det en liten høstfest i Rostadalen, og som regel blir man litt kald utover kvelden da det er en utefest. I år var jeg framsynt nok til å lage meg en "Nesevarmer", og den fungerte som bare det :) Det endte med at jeg måtte lage et par til for folk som så den, pluss 3 til som ble sendt sørover på bestilling :)

 I høst hadde den ene bibliotekaren strikkekafè på bibliotekene der hun jobber. Hun er en reser på å pjone, så etter å ha deltatt på disse strikkekafèene fikk jeg skikkelig pjonelyst igjen. Dette resulterte i en del votter, deriblant disse som ble loddet ut som premie på "Elen's". (En kafè her i bygda).

 Disse pjona vottene endte som bursdagsgave til niesen min. 

 Disse vottene kjøpte ei her i bygda. Det var morsomt å lage mønster på pjona votter, så jeg pjonet en del par som bare ligger og venter på motiv når lysten melder seg igjen ;)

Disse vottene begynte niesen min å strikke på, men de ble alt for korte, så det endte med at jeg strikket de ferdig og sydde på et par sommerfugler som pynt :)

Denne kjolen fikk jeg bestilling på i en bursdagsfeiring i juli. det var ei som lurte på om jeg ikke kunne strikke en "Målselv-bunad" i størrelse 2 år til barnebarnet hennes. Joda, å strikke selve kjolen var jo ikke så vanskelig, men å brodere på mønsteret... Det påtok jeg meg ikke. Derimot fant jeg på nett en side hvor de selger pyntebånd med alskens slags mønster på. (Båndbutikken) Deriblant mønsteret til Målselv-Bunaden :) Dermed bestilte jeg 2 meter av dette båndet og sendte med når mottaker kom for å hente kjolen, og nå har hun fått noen til å sy det på :) (Jeg har ikke erfaring med å sy på strikkede plagg, så derfor sendte jeg bare med båndet slik at hun kunne få noen kyndige til å sy for seg). 



 Jeg strikket jo et par "Batman-tøfler" til en kompis av min eldste bror for noen år siden, men nå hadde han gått de i stykker og ønsket seg nye. Denne gangen ville han gjerne ha "Supermann-tøfler", så da lagde jeg det til han ;)

Dette "Trolljente-putetrekket" strikket jeg for flere år siden, men jeg var ikke fornøyd med avslutningen på toppen (det var før jeg lærte å maske sammen masker), og ikke visste jeg hvilket stengsel jeg skulle ha nede på det. Nå har jeg endelig gjort det ferdig, slik at det kan pryde stolen min :) En dag skal jeg strikke putetrekk med en Trollgutt også, men det får bli ved en senere anledning ;)

Helt til slutt har jeg også laget noen småtøfler også. Det første paret tror jeg noen på husflidslaget vant sist jeg var der, og det andre paret strikket jeg til meg selv for å bruke opp litt garn ;)

Det var oppsummeringen for denne gang ;)
Nei, så snute meg var det ikke et prosjekt som ikke var blitt med! "Marius-Lester" i Harley-fargene. (Det oransje øverst på lesten er litt lysere enn det vises på bildet). 

Sånn! DA var det ikke flere prosjekter jeg hadde bilde av til å legge ut ;) For tiden strikker jeg på et par kofter og noen småbestillinger, men de lover jeg at jeg skal legge ut bilde av fortløpende så snart de er ferdige ;) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar