Oppskrifter

ISSKRAPEVOTTER

Garn: Tykt ullgarn, eks Fritidsgarn, Vamsegarn,
Pinner: Strømpepinner nr 6
Størrelse: Medium Dame v/ toving på 60 grader, Medium Herre v/ toving på 40 grader

Legg opp 44 masker. 
Strikk vrangbord ca 10 cm. 
Fortsett så med glattstrikk til arbeidet måler ca 40 cm.
Fell deretter på følgende måte. 
Strikk de første masken på pinne nr 1 så to masker sammen. 
Deretter glattstrikk ut pinnen. 
Glattstrikk neste pinne til det gjenstår tre masker. Strikk 2 masker sammen og den siste helt vanlig. 
Gjenta på pinne 3 og 4.
Strikk 3 omganger.
Fell som forklart over her.
Strikk 2 omganger.
Fell som forklart.
Strikk 1 omgang.
Gjenta fellingen på hver omgang til det gjenstår 4 masker på hver pinne. 
Fell disse av og fest tråden. 
Fest også alle andre tråder.
Tov isskrapevotten i vaskemaskinen, gjerne sammen med annet tøy som ikke loer. 
Bruk ca 1 ss grønnsåpe. 
Ved toving på 40 grader, vil votten bli ca medium herrestørrelse. 
Ved toving på 60 grader, vil votten bli ca medium damestørrelse.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BOSNIATØFLER ca. str. 37-40

Legg opp 48 masker med dobbelt garn. Bruk rundpinne i str. som passer til garnet ditt.
Strikk 6 omganger rett i bunnfarge (=3 riller), 4 omg. Kontrastfarge, 4 omg. bunnfarge

1. omg. Mønsterstrikk. Strikk i kontrastfarge
Ta 1.masken løst av, strikk neste maske rett i kontrastfarge. Ta neste maske løst av. Strikk neste maske rett. Fortsett å strikke annenhver maske og ta annenhver maske løst av 24 masker = midt på arbeidet.
Øk med ”vifte” slik: Ta pinnen ned mellom maske 24 og 25 på forrige omgang, strikk ei maske ved å trekke kontrastfargetråden gjennom, sett den inn på pinnen til venstre og strikk den rett. Legg opp til sammen 6 masker slik. Strikk de resterende 24 maskene på pinnen som de første 24 maskene. Du skal starte med å strikke 1. masken , neste løst av osv.

2.omg mønsterstrikk. Strikk i kontrastfarge
1. maske løst av, neste maske rett i kontrastfarge, legg kontrasfargetråden løst foran pinnen, ta bunnfargemasken løst av ved å stikke pinnen inn bak arbeidet (pinnen) slik at masken blir ”flat”. Strikk neste maske rett i kontrastfarge. Fortsett slik til viftemaskene som alle skal strikkes rett. Fortsett siste halvdel som første halvdel. Pass på at kontrastfargemaskene er rett over forrige omgang sine kontrastfargemasker.

3. omg. Mønsterstrikk. Strikk i bunnfarge
Strikkes rett i bunnfarge. Stikk pinnen inn bak (vridd) når du strikker maska med bunnfarge fra forrige rad, slik at maskene blir ”flate”

4. omg. Mønsterstrikk. Strikk i bunnfarge.
Strikk rett i bunnfarge

5. omg. Mønsterstrikk. Strikk i kontrastfarge
Som 1.omg. til midten av viftemaskene der det skal legges opp 6 nye på samme måte som i 1.omg. Pass på å få kontrastfargemaskene over forrige omganger sine kontrastfargemasker. Pass også på at du øker nøyaktig på midten, ellers så blir tøffelen skjev. Tell gjerne, denne omg. Skal ha 27 masker før du øker, neste omg. Skal ha 30, neste 33 ..osv.

6. omg = 2.omg. Kontrastfarge
7.omg. = 3.omg. Bunnfarge
8.omg. = 4. omg. Bunnfarge
9.omg = 1.omg. osv.

Til størrelse 41-42 trenges det ca. 10 vifter.

Strikk deretter 14 omg. Rett. Fell deretter 1 maske i starten og på slutten av annenhver pinne 3 ganger. Til sammen skal det strikkes 20 omganger rett i bunnfarge, eller hvilken farge du ønsker. Mask eller strikk sammen tøffelen under. Sy eller hekle sammen bak.
Tøffelen sin størrelse blir regulert ved hvor mange omganger med vifter en strikker.

Dette mønsteret fant jeg her: http://blogg.hobbyboden.com/maritabk/index.php/2007/02/25/p16915
Og for de som er interesserte så ligger bakgrunnshistorien til disse tøflene her: 
http://blogg.hobbyboden.com/maritabk/index.php?s=bosnia+t%F8fler&submit=S%F8k

Jeg håper du synes denne tøffelen var like enkel å strikke som jeg fant den ;)

Lykke til!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TOVA TØFLER

Garn: Mor Aase 100% ull (Rema1000 f.eks)
Pinner: 5,5 lange pinner eller rundpinne

(2-4) 6-8 (10-12) år. Dame (Herre)

Legg opp (48) 52 (56) 64 (68) masker og strikk rettstrikk fram og tilbake på rundpinne.
Når arbeidet måler (12) 12 (13 ) 13 (14) cm, felles (8) 8 (8) 10 (10) masker i hver side. 
Fortsett over disse maskene til arbeidet fra opplegget måler (18) 21 (24) 28 (31) cm. 
Strikk 2 rett, 2 sammen pinnen ut. 
Strikk 2 pinner uten felling. 
Strikk 1 rett, 2 rett sammen pinnen ut. 
Strikk 2 pinner uten felling. 
Strikk 2 rett sammen pinnen ut. 
Strikk 2 (eller 1 eller ingen) pinner uten felling. (Prøv deg fram til det du liker best ;)
Klipp av tråden (pass på at den ikke blir for kort) og trekk den gjennom maskene. 
Nå ser tøffelen litt rar ut, du må sy den sammen før den er ferdig. 
Sy på oversiden av tøffelen (ikke de avfelte maskene) og midt bak (der du la opp maskene) 
Strikk en til!
Når tøflene er ferdige, må de toves. Veldig forskjell fra maskin til maskin hvordan resultatet blir. Jeg pleier å tove flere plagg samtidig, men hvis du har brukt 3 måneder på disse tøflene og ikke orker å strikke et par til, så kan du stappe inni et håndkle eller to sammen med tøflene for at de skal tove skikkelig. Putt ganske mye milo (noen bruker også grønnsåpe, det gjør ikke jeg) og kjør på VANLIG 40 graders-program. Viktig at tøflene blir sentrifugert, så ikke noe ullvaskeprogram her!
Når tøflene er ferdige, former du dem etter foten din og setter dem til tørk. Så kan du bruke dem med en gang, eller pynte dem med allskens stæsj!

LYKKE TIL!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Hakking

Kontehakking: 
Pledd/sengeteppe 
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
Del 8
Del 9
Del 10
Del 11
Del 12
Del 13
Del 14
Del 15
Del 16
Del 17
Del 18
Del 19
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hakket gryteklut

Jeg har lekt med litt med hakkekok og garn igjen. Denne varianten er ment å ligne litt på dominostrikk og ideen kan f.eks brukes til grytekluter ol.
Jeg brukte:
  • Garn: Gjestal Topp t’ tå , 2 farger
  • Pinne: 9mm hakkekrok
  • Maskemarkør av den typen som kan festes i masken
Slik gikk jeg fram:

Med farge 1, legg opp 29 luftmasker (eller ønsket antall masker). Begynn i 2. maske fra kroken og plukk opp en maske i hver luftmaske = 29 løkker på kroken. Plasser maskemarkøren i den midterste masken.

Avmaskinsrad: Kast og dra igjennom 1 løkke på kroken (kantmaske). *Kast og dra igjennom 2 løkker på kroken.* Gjenta fra * til *  til du har igjen 2 løkker på kroken FØR den markerte masken. Kast og dra igjennom 4 masker. (= gruppe på 3 masker) Fortsett med kast og dra igjennom 2 løkker til du har 2 løkker igjen på kroken. Skift til farge 2, gjør ett kast og dra igjennom de 2 siste maskene = 1 maske igjen på kroken.

Oppmaskingsrad: Mask opp som vanlig til du kommer til gruppen av 3 masker på forrige omgang.Stikk kroken inn i luftamasken på toppen av gruppen, kast og dra tilbake. Plasser maskemarkøren i denne masken. Stikk kroken inn i nesten loddrettmaske og mask opp som vanlig ut omg. (27 masker på kroken) Gjør så avmaskingen som forklart over. Men denne gangen skifter du tilbake til farge 1 på slutten av avmaskingen.

Forsett slik med annen hver omgang i farge 1 og 2 til du har 3 masker på kroken etter oppmasking. Da tar du ett kast og drar igjennom alle 3 maskene. Avslutt med en kjedemaske og fest alle tråder.
Jeg avsluttet med å hekle en kant av 2 omganger med fastmasker rundt hele lappen (1 omgang i farge 1 og en i farge 2.

Lykke til!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tøffe tøfler

[tofler_oppskrift.jpg] 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hexagon Boot Slippers
By Priscilla Hewitt ©1999

Materials
Worsted weight acrylic yarn in 3 colors
Color A - 4 ounces
Color B - 2 ounces
Color C - 1 ounce
(A stiffer yarn, like Red Heart, works best for this project.)

Crochet hooks size:
F for small
G for size medium
H for large
I for X-large
Make 6 of these hexagons: With color B ch 5, join with a sl st to form ring
Round 1: Ch 4 to count as the first trc; work 17 more trc in ring; join with a sl st to the top of the beginning ch 4. (18 trc) Fasten off color B.

Round 2: Attach color A with a sl st in any trc; to make beginning puff st ch
2, (yo, insert hook in same st and pull up a loop) 2 times, yo pull through
all 5 loops on hook, ch 1; to make remaining puff sts *yo, insert hook in
next st, pull up a loop, (yo, insert hook in same st and pull up a loop) 2
times, yo pull through all 7 loops on hook, ch 1* Repeat from * to * 16
times; join with a sl st to the top of the beginning puff st. (18 puff stitches)
Fasten off color A.

Round 3: Attach color C with a sl st in any ch 1 sp; to make beginning
cluster ch 2, (yo, insert hook in same st, pull up a loop, yo, pull through 2
loops on hook) 2 times, yo pull through all 3 loops on hook, ch 2; to make
remaining clusters *yo, insert hook in next ch 1 sp, pull up a loop, yo, pull
through 2 loops on hook, (yo, insert hook in same st, pull up a loop, yo, pull
through 2 loops on hook) 2 times, yo pull through all 4 loops on hook, ch 2*
Repeat from * to * 16 times; join with a sl st to the top of the beginning
cluster. (18 clusters) Fasten off color C.

Round 4: Attach color B with a sl st in any ch 2 sp, ch 3 to count as the first
dc, work 2 more dc in the same sp; *(3 dc in the next ch 2 sp) 2 times, 5
dc in the next ch 2 sp* Repeat from * to * 4 times, (3 dc in the next ch 2
sp) 2 times, 2 dc in the same sp as beginning dc’s; join with a sl st to the
top of the beginning ch 3. (66 dc) Fasten off color B.

Round 5: Join color A with a sl st in the joining of round 4, ch 1, 3 sc in the
same st, sc in each of the next 10 dc, (3 sc in the next dc, sc in each of the
next 10 dc) 3 times; join with a sl st to the first sc. (78 sc) Fasten off.
Weave in ends.

Sole
Make 2

Ch 11

Row 1: Sc in second chain from hook and in each chain across, ch 1, turn.
(10 sc)

Row 2: Sc across, inserting hook in back loop of row 1 and unworked loop
of foundation chain; ch 1, turn. (10 sc)

Row 3: Sc across, inserting hook in back loop of row 2 and unworked loop
of row 1; ch 1 turn. (10 sc)

Rows 4: Repeat row 3, inserting hook in back loop of the previous row
and unworked loop of row below; ch 1, turn. (10 sc)

Additional Rows: Repeat row 4 until piece measures:
9” for small
9 1/2” for medium
10” for large
10 1/2” for X-large

Last Row: Repeat row 4, inserting hook in BOTH loops of last row, and the
back loop of the row below.

Edging: Continue working in sc around the perimeter of the piece; join with
a sl st to the first edging sc. Fasten off. Weave in ends.

Assembly
Sew or crochet together three hexagons as shown below, then sew or
crochet together the two sides marked with an X to form the back seam.
Pin the toe of the 3 joined hexagons to the center of one short end of the 9
1/2” rectangle, then pin the bottom of the back seam to the other short end
of the same rectangle. Sew or crochet the rectangle to the three joined
hexagons all the way around. Fasten off. Weave in ends.
Repeat to assemble the second slipper

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hexagon-hjemmesko

Lune og dejlige, og så slider man ikke på sokkerne.

Materialer:
Garn: Strikke-/uldgarn i 3 farver
Farve A - 2 nøgler
Farve B - 1 nøgle
Farve C - ½ nøgle
Hæklenål:
3,75 til lille sko
4,25 til mellem sko
5,00 til stor sko
5,50 til ekstra stor sko

Instruktioner:

Hækl 6 af disse sekskanter:

Med farve B hækles 5 lm, saml med en km til en ring

1. runde: 4 lm som den første db.stm; Hækl 17 db.stm til i ringen; saml med en km til toppen af startens 4 lm. (18 db.stm) Luk af i farve B.

2. runde: Sæt farve A til med en km i en db.stm; hækl starten af knude ved at hækle 2 lm, (slå om, sæt hæklenål i samme m og træk en løkke op) 2 gange, slå om, træk garnet igennem alle 5 løkker på hæklenål, 1 lm; hækl resterende knude-masker således; *slå om, sæt hæklenål i næste m, træk en løkke op, (slå om, sæt hæklenål i samme m og træk en løkke op) 2 gange, slå om, træk garnet igennem alle 7 løkker på hæklenål, 1 lm* gentag fra * til * 16 gange; saml med en km til toppen af den første knude-m. (18 knude-masker)
Luk af i farve A.

3. runde: Sæt farve C til med en km i et 1 lm-mlmrum; hækl begyndelsen af knude således; 2 lm, (slå om, sæt hæklenål i samme m, træk en løkke op, slå om, træk garnet igennem 2 løkker på hæklenål) 2 gange, slå om, træk garnet igennem alle 3 løkker på hæklenål, 2 lm; hækl resteren knuder således; *slå om, sæt hæklenål i næste 1 lm-mlmrum, træk en løkke op, slå om, træk garnet igennem 2 løkker på hæklenål, (slå om, sæt hæklenål i samme m, træk en løkke op, slå om, træk garnet igennem 2 løkker på hæklenål) 2 gange, slå om, træk garnet igennem alle 4 løkker på hæklenål, 2 lm*. Gentag fra * til * 16 gange; saml med en km til toppen af den første knude-m. (18 knuder)
Luk af i farve C.

4. runde: Sæt farve B til med en km i et 2-lm mlmrum, 3 lm som første stm, Hækl 2 stm mere i samme mlmrum; *(3 stm i næste 2-lm mlmrum) 2 gange, 5 stm i næste 2-lm mlmrum* gentag fra * til * 4 gange, (3 stm i næste 2-lm mlmrum) 2 gange, 2 stm i samme mlmrum som start-stm'er; saml med en km til toppen af startens 3 lm. (66 stm)
Luk af i farve B.

5. runde: Sæt farve A til med en km i samlingen af 4. runde, 1 lm, 3 fm i samme m, fm i hver af de næste 10 stm, (3 fm i næste stm, fm i hver af de næste 10 stm) 3 gange; saml med en km til første fm. (78 fm)
Luk af i. Hæft ender.

Sål

Hækl 2 af disse.

Hækl 11 lm.

1. række: Fm i 2. lm fra hæklenål og i hver lm på rækken, 1 lm, vend. (10 fm)

2. række: Fm rækken ud, hvor hæklenålen sættes i bageste løkke af række 1 og uhæklet løkke af grundkæden; 1 lm, vend. (10 fm)

3. række: Fm rækken ud, hvor hæklenålen sættes i bageste løkke af række 2 og uhæklet løkke af række 1; 1 lm, vend. (10 fm)

4.række: Gentag række 3, hvor hæklenålen sættes i bageste løkke af forrige række og uhæklet løkke af række nedenunder; 1 lm, vend. (10 fm)

Yderligere rækker: Gentag 4. række indtil arbejdet måler: 23 cm til lille, 24,5 for medium 25,5 cm for large, 26,5 cm for X-large

Sidste række: Gentag 4. række, hvor hæklenålen sættes i BEGGE løkker på sidste række, og den bageste løkke af rækken nedenunder.

Kant: Fortsæt med at hækle i fm rundt om kanten af arbejdet; saml med en km til første kant-fm. Luk af. Hæft ender.

Samling

Sy eller hækl de tre sekskanter sammen som vist nedenunder, og sy eller hækl så de to sider sammen som er markeret med et X, til bagsøm.
Sæt spidsen af de 3 samlede sekskanter til midten af en kort ende af denne 24,5 rektangel med en knappenål, sæt så bunden af bagsømmen til den anden korte ende af samme rektangel fast med en knappenål. Sy eller hækl rektanglen til de tre samlede sekskanter hele vejen rundt om. Luk af. Hæft ender.

Gentag for at samle den anden hjemmesko.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Diagrammer til Polaris-lestene

Venstre fot

 Høyre fot

Under føttene ---------------------------------------------------------------------------------------------------------